Inspirerende verhalen bij Retail Event

Redactie 12-06-2018
Foto: PR/ Rolf van Koppen Fotografie

MKB Westland en gemeente Westland organiseerden maandag 11 juni de tweede editie van het Retail Event Westland plaats. Het thema van de avond in De Kiem in 's-Gravenzande was 'Beleving'. Het gevarieerde programma werd bezocht door 200 detaillisten en horecaondernemers.

Dagvoorzitter Jan van Setten praatte de presentaties van topondernemers en interviews met lokale betrokkenen aan elkaar. De eerste spreker was Jorg Snoeck. De Belg is oprichter en zaakvoerder van RetailDetail, een succesvol retailplatform. Hij wordt gezien als een autoriteit als het gaat om het ontwikkelen van een retailvisie, die gebruik maakt van nieuwe trends in onze samenleving.

Vervolgens was het de beurt aan MKB Westland centramanager Marjan Naaktgeboren. Zij is nu een jaar actief voor MKB Westland en mocht onlangs samen met voorzitter Henk Salome de beleidsvisie 'Vitale Westlandse dorpskernen' overhandigen aan wethouder Zwinkels. Een aantal punten uit de beleidsvisie zijn: vergroening van de kernen, kernwinkelgebied en leegstand én focus op retail.

Lokale ondernemers

Ook succesvolle lokale ondernemers mochten hun zegje doen. Aan dagvoorzitter Van Setten vertelde onder meer Cees Voorberg over het geheim van het succes van Voorberg Schoenen, dat alweer geleid wordt door de vijfde generatie. De zesde generatie (zoon en podoloog Joost) staat te trappelen om ook actief te worden in de winkel. Een eigen podologieruimte wordt binnenkort geopend. Reinier Boers van restaurant Het Galjoen in 's-Gravenzande vertelde dat hij zijn droom om een restaurant in Westland te openen uit zag komen door gebruik te maken van crowdfunding. Binnen één uur was het kapitaal binnen en kon de verbouwing beginnen. Inmiddels is de zaak geopend. Tot slot vertelden moeder Marleen en dochter Louise van Dorp over het enorme succes van hun kledingwinkel Lovado in De Lier. Na een eerste winkel volgde recent de veel grotere tweede. De eerste winkel werd omgetoverd tot een winkel voor vrouwen met een maatje meer.

Originele wijze

De laatste presentatie kwam van Reynier van Bommel, CEO van Van Bommel Schoenen/Floris van Bommel. Zij hebben als bedrijf al een eeuwenlange reis achter de rug, die zoals in elke organisatie met hoogte- en dieptepunten gepaard ging. Het was fascinerend om te zien én horen hoe drie broers op zeer originele en eigen wijze een schoenenmerk in de markt hebben gezet, zonder concessies te doen aan de kwaliteit en uitstraling van het bekende schoenenmerk.

De avond werd afgesloten met een bedankje van voorzitter Salome en een zeer inspirerend en bijna filosofisch slotakkoord van presentator Jan van Setten, die nog maar weer eens de lachers op de hand kreeg. Daarna was het tijd voor een hapje en een drankje.