Pijler van de samenleving Rita Gielisse: 'Mensen willen niet klagen, daar moet je doorheen prikken'

Redactie 03-01-2019
Foto: Eric van HeuvelnRita Gielisse-Lut: \Hulp is juist ook contact, communicatie.\

Om een beeld te krijgen van hoe het met Westlandse ouderen gaat verzorgt Vitis Welzijn in samenwerking met de gemeente Westland het 'informatief huisbezoek'. Rita Gielisse (69) uit Naaldwijk is een van de vrijwilligers die met ouderen in gesprek gaat over hun woon- en leefsituatie.

door Inge Huijding

"Vanaf hun 80ste jaar ontvangen ouderen elke vijf jaar een uitnodiging", legt Rita uit. "Vervolgens bellen wij zelf om een afspraak te maken. Het gesprek vindt bij de mensen thuis plaats, aan de hand van een vragenlijst. Wonen, gezondheid, wat kunnen ze nog wel en wat niet, wat vinden ze van hun leefomgeving, is er contact met de buren, krijgen ze hulp, aan welke activiteiten hebben ze behoefte, al dat soort zaken komen aan de orde."

Doorvragen

De vragenlijst biedt een prima insteek om wat verder door te vragen. "Hulp is juist ook contact, communicatie", zegt Rita. "Mensen willen niet klagen of denken dat ze maar genoegen moeten nemen met hun situatie. Het is belangrijk om daar doorheen te prikken. Veel ouderen zijn niet digitaal vaardig, hebben weinig idee van de mogelijkheden voor ondersteuning. Wij kunnen ze wijzen op de beschikbare regelingen en uitleggen hoe ze daar gebruik van kunnen maken. Als je eenmaal in gesprek bent kun je hun beeld van bepaalde zaken een beetje bijsturen, en zo de drempel verlagen om bijvoorbeeld eens een activiteit te proberen waar ze eerder niets in zagen. Er is veel eenzaamheid onder ouderen, maar wanneer mensen zich eenzaam voelen verschilt ook sterk per persoon. Spelen er grotere problemen, dan geven we dat door aan de welzijnsadviseur van Vitis."

Verhalen over vroeger

Rita doet zo'n 50 รก 60 huisbezoeken per jaar. "Mooi dat ik vanuit mijn achtergrond als verpleegkundige iets extra's kan meenemen" vindt ze. "Het is ontzettend leuk om te doen. Laatst sprak ik een mevrouw van in de negentig die, toen ze hoorde dat ik hier pas een jaar woon, uitgebreid vertelde hoe het er vroeger allemaal uitzag! Soms hoor je ook heftige dingen, maar door de jaren heen heb ik geleerd om de knop om te zetten, ik neem het niet mee naar huis. Meestal zijn de mensen blij dat je bent geweest, dat ze hun verhaal hebben kunnen vertellen en dingen hebben gehoord die ze nog niet wisten."

Buurt-app

Ook in haar vrijwilligerswerk voor het Nationaal Ouderenfonds en de Stichting Vier het Leven heeft Rita voornamelijk met ouderen te maken. "Op dit moment kies ik bewust voor dingen die ik zelf kan inplannen, dan kom je al snel uit bij activiteiten met ouderen." Het belangrijkste is dat ze iets voor een ander kan betekenen. "Als iemand me nodig heeft en ik kan, dan ben ik er. Vrijwilligerswerk is er in zoveel soorten en maten, er is altijd voor iedereen iets te doen. En dat hoeft helemaal niet per se in georganiseerd verband. Je merkt dat buren zich weinig om elkaar bekommeren, er wordt veel langs elkaar heen geleefd. Ik denk vaak na over hoe je dat kunt verbeteren. Een buurt-app waarin mensen kunnen aangeven als ze hulp nodig hebben lijkt me prachtig. Zo kun je ook gemakkelijk met elkaar iets oppakken, dat maakt het behapbaar. Vrijwilligerswerk is zeker niet alleen maar geven. Ik beleef er zoveel plezier aan! Maar ik kijk wel bewust naar wat me aanspreekt. Om mijn draai hier te vinden heb ik geen vrijwilligerswerk nodig, dat lukt me wel!"