Brexit: Transporteurs en veiling houden rekening met chaos

Redactie 02-01-2019
Foto: Stock

Groot-Brittannië stapt 29 maart uit de Europese Unie. Of dat met afspraken zoals opgenomen in het akkoord gebeurt of zonder, de zogenaamde harde brexit, bepaalt het Britse parlement in de week van 14 januari. Westland drijft veel handel met het Verenigd Koninkrijk en vervoert veel versproducten naar het eiland. De transporteurs, maar ook de bloemenveiling, beleven spannende tijden en houden rekening met chaos. "De regeringen laten het erop aankomen."

door Evelyne Lammerding

De eerste gevolgen van brexit zijn in het afgelopen jaar al voelbaar geworden. "De afgelopen periode is de vraag naar bloemen vanuit het Verenigd Koninkrijk gedaald," ziet Royal FloraHolland woordvoerder Michel van Schie op de veiling. "Dat heeft te maken met de waardedaling van de pond. Bloemen zijn duurder geworden in Engeland."

Royal FloraHolland is in overleg met handelspartners en de douane en bespreekt verschillende scenario's met de douane door om grote problemen te voorkomen. Als voorbeeld noemt de woordvoerder het inklaren van de handel. Bekeken wordt of het mogelijk is dit al op de veiling te doen om lange files bij de douane in te perken. "Maar door de politieke impasse is het tot nog toe onduidelijk wat voor voorbereidingen er nu concreet moeten worden getroffen."

Grensbewaking

De douane leidt sinds vorige maand honderden nieuwe werknemers op. Wanneer Groot-Britannië bij zonder afspraken over vervoer uit de Europese Unie stapt, dan zijn negenhonderd extra douaniers nodig bij de grenzen. Ook bij een 'zachte' brexit zijn veel extra douaniers nodig. Bedrijven krijgen te maken met langere douaneformaliteiten aan beide grenzen.

Transport en Logistiek Nederland (TLN), de branchevereniging voor de transportsector ziet grote gevolgen van de brexit op de sector. "Met name bij een harde brexit zonder afspraken over vervoer, zal er een onoverzichtelijke situatie aan de grens ontstaan," zegt TLN-woordvoerder Hans van den Berg. "Bederfelijke producten kunnen niet wachten. Dat zijn situaties waarop je moet zijn voorbereid."

Desondanks ziet TLN een wisselend beeld onder haar leden. "Een deel treft maatregelen, een deel is afwachtend." Geen plannen maken is onverstandig: "Daardoor kom je voor onvoorziene situaties te staan."

Papieren rompslomp

Transportbedrijf Freight Line Europe in De Lier en met vestigingen in Groot-Brittannië rijdt dagelijks op het Verenigd Koninkrijk. Sinds 23 juni 2016, de dag waarop voor brexit werd gestemd, volgt de vervoerder van versproducten alle ontwikkelingen op de voet. Om goed te zijn voorbereid, bezoekt het bedrijf seminars, liggen er al verschillende scenario's op de plank om adequaat te kunnen reageren op de nieuwe situatie en zijn alle verloven ingetrokken wanneer brexit gaat spelen, laat directeur Chris Hans van der Hout weten. Maar: "Linksom of rechtsom, de brexit geeft problemen. "

De extra papieren rompslomp - de sector krijgt te maken met meer en nieuwe vergunningen - kost tijd en geld. Ook zijn de vrachtauto's straks langer onderweg. "Bij de haven zal door de langere douanecontroles een ophoping van vrachtwagens ontstaan."

Van der Hout verwacht files vanaf Westerlee naar Hoek van Holland.

Kwaliteit

Het tijdsverlies zal zijn weerslag hebben op de kwaliteit van de versproducten. "Nu hangt de handel 's morgens nog in de struik en 's avonds ligt ze in het schap. De supermarkten krijgen A-kwaliteit. Als de doorgang straks lang duurt, komen de producten een dag later aan. Consumenten zullen met minder genoegen moeten nemen. Luxere versproducten zullen het zwaar krijgen."

Ook bij Royal FloraHolland wijst Van Schie op kwaliteitsverlies. "Als producten langer onderweg zijn, zal de consument dat merken aan de kwaliteit. Een roos zal eerder verwelken, terwijl hij wel duurder wordt. Dat zal effect hebben op de verkoop."

Aanpassen

Daily Fresh is sinds begin 2017 scherp op de brexitontwikkelingen. Het bedrijf heeft EU-werkgroepen en andere overheidsbekleders ontvangen en zit met Visbeen en Post Kogeko in een brexitgroep om zich voor te bereiden op alle veranderingen. "We moeten alles aanpassen," zegt Pim Leenheer, woordvoerder van Daily Fresh in de brexitwerkgroep. "We krijgen te maken met meer documenten en meer keuringen. De laad- en lostijden veranderen. Met betrekking tot tijd heeft brexit veel invloed, maar wij vervoeren versproducten. Elke vertraging is ongewenst."

Door lange files bij de douane, zullen chauffeurs eerder moeten laden en rijden om op tijd te kunnen lossen, stelt Leenheer. Dat betekent dat er niet meer 's morgens vroeg kan worden geladen, maar middenin de nacht, zegt Leenheer."Dan zit je weer met wet- en regelgeving voor chauffeurs die 's nachts moeten werken. En zie maar eens genoeg chauffeurs te krijgen die 's nachts willen werken."