Autotest: Kia XCeed 1.4 DynamicPlusLine - De stoere telg uit de Ceed-familie

Redactie 16-03-2020
Foto: Michiel Kruijthof

De Ceed is Kia's antwoord op de compacte middenklasse, het C-segment. Met de Ceed en diens sportieve broertje de Proceed, doet het Koreaanse merk goede zaken: de auto's bieden veel waar voor hun geld en hebben hun kwaliteit inmiddels ruimschoots bewezen.

door Michiel Kruijthof

Voor wie zich wil onderscheiden, is er nu ook de XCeed, een crossover tussen hatchback, SUV en coupé. Iets hoger op z'n poten, extra kunststof lijsten rond de wielkasten en een fraaie daklijn. In een niet alledaagse kleur zoals onze testauto, die door Zeeuw & Zeeuw Kia Den Haag ter beschikking werd gesteld, een stoere en opvallende verschijning!

De XCeed is duidelijk onderdeel van de Ceed-familie, maar zijn looks zijn duidelijk anders. Een crossover, het woord zegt het al, is een combinatie van meerdere modellen. Zijn basis ontleent hij aan een hatchback, met een iets hogere instap slaat hij een brug naar de SUV en zijn sportieve profiel en fraaie daklijn geven hem een vleugje coupé mee. Voor ons staat een exemplaar in DynamicPlusLine, een uitvoering die zijn naam eer aan doet. De uitstraling is zowel van buiten als van binnen zeker dynamisch te noemen. Van buiten vallen de fraaie 18 inch lichtmetalen velgen op, die standaard zijn op deze uitvoering. Van binnen vallen de goudgele accenten in het interieur op, niet alleen op het dashboard, maar ook de stiksels in de bekleding zijn in deze kleur uitgevoerd en sluiten mooi aan bij de lakkleur van de auto. De stoelen bieden een goede, diepe zit met veel zijdelingse steun. De achterbank biedt voldoende been- en hoofdruimte voor een gemiddelde volwassene. Het instrumentenpaneel is volledig digitaal en prettig afleesbaar: de cijfers van de snelheidsmeter worden groter naarmate de wijzer ze nadert. Ook het infotainment-display is fraai vormgegeven: hier vind je niet alleen de navigatie terug, maar ook tal van andere informatie zoals de weersverwachting en de ter plaatse geldende maximumsnelheid. Verder zijn in deze uitvoering zaken als stoel- en stuurverwarming aanwezig, wat het comfort absoluut ten goede komt.

Levendig

Onder de kap vinden we een 1.4 liter T-GDI benzinemotor. Dit is de middelste van de drie beschikbare motoren en de kleinste van de twee viercilinders. De krachtbron is goed voor 140 pk en is in de testauto gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Een automaat is optioneel leverbaar. Dankzij de turbo voelt de motor levendig aan, ook in het lagere toerenbereik. Hierdoor kan snel worden opgeschakeld en kan zuinig worden gereden. De motor is ook redelijk stil, zelfs wanneer met wat meer toeren wordt gereden. Op slecht wegdek en bij hoge verkeersdrempels is het prettig dat de auto iets hoger op z'n poten staat, hierdoor zijn de veerwegen iets groter en voelt het onderstel lekker comfortabel aan. Desondanks kun je er nog stevig mee door een snelle bocht zonder dat de carrosserie hinderlijk overhelt; het weggedrag is dus dik in orde!

Veelzijdige gezinsauto

Samenvattend is de nieuwe Kia XCeed een ruime en veelzijdige gezinsauto die veel waar biedt voor zijn geld. Vergeleken met de "gewone" Ceed is hij net iets hoger en heeft een avontuurlijkere uitstraling. Met diverse motoren en uitrustingsniveaus biedt Kia genoeg mogelijkheden om de XCeed helemaal naar jouw smaak samen te stellen. Hij is er al vanaf 27.995 euro. Zoals we van Kia gewend zijn, wordt ook de XCeed geleverd met 7 jaar fabrieksgarantie. Binnenkort is hij ook leverbaar als Plug-in Hybrid. Nieuwsgierig geworden? Loop dan eens binnen bij Zeeuw & Zeeuw Kia Den Haag aan de Goudlaan op industrieterrein Kerketuinen en maak zelf kennis met de XCeed of één van de andere Kia modellen!



Fotoalbum