Brexit: 'Onzekerheid weg, nu nog oplossing voor snelheid'

Redactie 31-12-2020
Foto: Stock

De brexit is vanaf vrijdag 1 januari 2021 een feit. Een deal werd een dag voor Kerst bereikt. In het Westlandse bedrijfsleven heerst opluchting: goed dat er een deal is, want onzekerheid is slecht voor de handel. Straks wordt duidelijk wat de theorie in de praktijk gaat doen.

door Evelyne Lammerding

"Het is fijn dat er ├╝berhaupt een deal is,'' reageert Michel van Schie, woordvoerder van de bloemenveiling Royal Flora Holland. "Positief is dat er geen invoerheffingen komen. Dat scheelt 8 procent op bloemen. De heffing had de bloemen in Engeland veel duurder gemaakt.''

De bloemenveiling, kwekers, handelaren, transporteurs hebben rekening gehouden met uiteenlopende brexitscenario's. Die varieerden van een zachte brexit tot het meest gevreesde scenario van een no-deal met quota en invoerheffingen uit het wereldhandelsakkoord. Importheffingen en quota komen er niet. Maar douanecontroles wel.

De bedrijven moeten de afspraken in het kersverse akkoord nog gedetailleerd doornemen. Hoe dan ook: "Ook met een deal komt er meer papierwerk,'' zegt Van Schie. "Er komen bijvoorbeeld fytosanitaire keuringen (controles op planten- red.). Die kosten tijd en geld. Producten moeten na controle worden gestickerd. Ook dat kost tijd. En tijd is een belangrijk aspect voor planten en bloemen.''

Douanepersoneel

Ander punt dat Van Schie opmerkt is dat Nederland veel extra douanepersoneel heeft opgeleid en dat het VK minder heeft voorbereid. Ook de VK-douanesystemen zijn technisch nog niet in orde. Dat kan aan de grens voor extra oponthoud zorgen.

Geen bloemist zal rozen met hangende kopjes verkopen. Voorrang geven bij de douane aan bloementransporteurs kan een oplossing zijn. "Het is onduidelijk of die gesprekken lopen.''

Andere vraag is wat de koers van de pond gaat doen. Als die daalt, worden de producten in de winkel duurder. Volgens Van Schie is de kans groot dat bloemenprijzen in Engeland stijgen.

Door de verschillende oorzaken kan de vraag naar bloemen afnemen.

Potplanten

De potplanten van kwekerij SV.CO waarvan Martijn Vreugdenhil mede-eigenaar is, staan altijd topvers in de Engelse schappen. De vestiging in Maasdijk staat vlakbij de boot die vanuit Hoek van Holland naar Engeland vaart. "Een gunstig punt. Vrachtauto's rijden vaak nog even langs om planten in te laden. Met de keuringen wordt dat anders.''

Een deel van de planten van SV.CO gaan via handelaren naar het Verenigd Koninkrijk. Vreugdenhil meent dat handelaren straks eerder willen inkopen. "Het is logisch als ze planten gaan verzamelen voor een keuring. Een handelaar hoeft dan bijvoorbeeld geen vijf, maar drie dagen per week te laten keuren. Na keuring mogen de planten de boot op. De producten staan daardoor minder snel en minder vers in het schap.''

De ondernemer verwacht uiteindelijk een efficiency-slag waarmee de snelheid en daarmee versheid in het schap weer op peil komen.

Levensmiddelen

De Daily Logistic Group (DLG) vervoert veel levensmiddelen zoals groenten en fruit naar het Verenigd Koninkrijk. Het brexitakkoord is nog vers en nu wordt uitgezocht welke papieren met welke producten mee moeten. Ook wordt bekeken of in het akkoord afspraken staan over producten die belangrijk zijn voor de gezondheid. Dat zegt de commercieel verantwoordelijke Marcus Post van DLG.

DLG heeft de ict-koppelingen met stakeholders, de douane en klanten gereed. Na alle voorbereidingen te hebben getroffen, bekijkt de transporteur waar hij met deze deal nog tegenaan kan lopen. "Maar wij hadden rekening gehouden met het zwartste scenario van een no deal. Dus wij zijn er klaar voor,'' aldus Post.

Freight Line Europe uit Maasdijk vervoert eveneens versproducten naar het VK. Het transportbedrijf heeft zich ook nauwkeurig voorbereid op de brexit. Directeur Chris Hans van der Hout toont geen zorgen. Hij schat in dat het een aantal weken duurt voor de controles geheel volgens de nieuwe regels worden uitgevoerd. "Je hebt een principe en je hebt de praktijk.'' Daarbij komt dat het seizoen van de grote volumes doorgaans vanaf april begint. Dat geeft het bedrijf ruimte zich de nieuwe werkwijze eigen te maken.

De komende periode worden de gevolgen van de deal zichtbaar. Helder is dat de handelssnelheid eerst deels verdwijnt. Producenten, handelaren en transporteurs van versproducten verwachten dat daarvoor een oplossing komt.