Hoe sterk is onze liefde voor Valentijnsdag?

Redactie 11-02-2021
Foto: []

Nog maar een klein jaar geleden ging de Westlandse sierteeltsector vrijwel volledig onderuit door de eerste uitbraak van corona in Nederland. Gelukkig was Valentijnsdag (14 februari) toen al gepasseerd en was het als vanouds hectisch geweest in de handel in bloemen en planten. Hoe zit dat nu, exact een jaar later?

door Fred Louter

Corona is niet de enige uitdaging waar de sierteeltsector mee te maken heeft. Denk ook aan Brexit. Welke rol spelen deze zaken op deze traditie en de handel? Vergeten we onze (heimelijke) liefde voor een ander dit jaar door (deels) gesloten winkels of gaan we bij gebrek aan fysiek contact nu juist helemaal los? En: welke rol speelt Brexit bij de Westlandse export van bloemen en planten naar het Verenigd Koninkrijk?

Balans

Perswoordvoerder Michel van Schie van Royal Flora Holland is voorzichtig positief over de handel in bloemen voor Valentijnsdag 2021. "We signaleren weliswaar minder aanvoer van sierteelt dan in andere jaren, maar we zien ook dat vraag en aanbod momenteel goed in balans zijn. Geen onverkochte producten dus en dat zorgt voor goede prijzen. Ook de vooruitzichten zijn goed. De rol die Brexit speelt is moeilijk te duiden. Wat is coronagerelateerd, wat heeft met Brexit te maken? Het belangrijkste is dat bloemen ongestoord naar het Verenigd Koninkrijk vervoerd kunnen worden. Dat lijkt vooralsnog het geval."

Remco Salome van SuperFlora in Honselersdijk, onderdeel van DFG en met name actief op Engeland, heeft inmiddels zijn bevindingen opgedaan sinds de Brexit op 1 januari een feit werd: Vergeleken met vorig jaar zien we momenteel geen lagere vraag naar bloemen en planten als direct gevolg van de Brexit. Wel hebben we te maken met extra douane formaliteiten en fytosanitaire checks op planten, vanaf 1 april ook op bloemen. De noodzakelijke extra processen en het bijbehorende papierwerk voor export naar UK zorgen daardoor voor hogere kosten. Gelukkig heeft SuperFlora zich de afgelopen twee jaar optimaal voorbereid, zowel op het gebied van IT oplossingen als in het opzetten van een eigen Customs Team.'

Steun

Ook bloemist Wim Ton jr. van Bloemsierkunst De Carlton in De Lier heeft ondanks de coronacrisis hoge verwachtingen van 'de dag van de liefde'. Hij denkt zelfs dat de omzet van 2020 weleens overtroffen kan gaan worden. "Vorig jaar viel Valentijnsdag op vrijdag, nu op zondag. Dat is zonder corona gunstig voor ons, want op vrijdag gaan mensen bijvoorbeeld uit eten. Door corona is dat nu sowieso onmogelijk. Maar mijn verwachting is dat mensen Valentijnsdag qua liefde nu iets breder gaan trekken. Normaal gesproken geef je iemand een bloemetje van wie je houdt of op wie je stiekem verliefd bent. Nu met deze crisis denk ik dat mensen ook een bloemetje gaan kopen voor familie, vrienden en/of bekenden, bijvoorbeeld de buurman die je zo waardeert of de kennis die het moeilijk heeft. Het wordt dus veel meer een dag van aan elkaar denken en elkaar steunen in deze moeilijke tijd."

Aandacht

Marcel Zandvliet, CMO/CSO bij Dutch Flower Group (DFG), een familie van meer dan 30 gespecialiseerde handelsbedrijven in de sierteelt, ziet die ontwikkeling waar Ton over rept zelfs al langere tijd: "Voor Nederland zien wij vanuit DFG en haar bedrijven sinds corona meer vraag naar planten, ook als gift-item. Er is groei bij onze online retailers waar te nemen, met name boeketten om als attentie te zenden aan elkaar. Als het gaat om Valentijnsdag slaan mensen zeker geen jaartje over. Voor onder meer supermarktketens en de online aanbieders blijft Valentijn een belangrijk verkoopmoment. En wat bloemist Wim Ton ook aangeeft: consumenten zien bloemen en planten steeds meer als een kans om elkaar een hart onder de riem te steken en aandacht aan elkaar te geven. Wij verwachten dan ook een positief effect hiervan in de afzet bij onze klanten te zien."