Op de pijp met... Nick Molenaar

Redactie 05-06-2021
Foto: Ton van Zeijl

Even pauze. Even op de pijp. Bakkie doen, praatje maken. Met en over bijzondere Westlanders. Westlanders met een verhaal. Over Westlandse waarden, en over heden, verleden en toekomst. Deze keer praten we met: Nick Molenaar.

Tekst: Esdor van Elten / Foto's: Ton van Zeijl

Saai dat er in coronatijd geen evenementen zijn? Misschien, maar Nick Molenaar (20) laat zich niet tegenhouden. Met The Rough Factory organiseert hij livestreams met hardcore en hardstyle muziek zo ontdekte hij wat dat kan doen voor hemzelf en voor anderen: "Muziek heeft me een doel gegeven." Nick woont in Poeldijk en heeft een vriendin: Daisy.

Waar kom je vandaan?

Ik ben een Peenbuiker. Loosduinen dus. Daar heb ik mijn hele leven gewoond tot mijn ouders en ik in april naar Poeldijk verhuisden. Er is wel overeenkomst. Ook Loosduinen heeft nog steeds iets dorps, hoewel dat wel steeds minder wordt. Hier merk ik dat mensen elkaar gewoon nog gedag zeggen. Daar heb ik altijd van gehouden. Dat vind ik leuk aan het Westland, mensen zijn hier echt vriendelijk en men helpt elkaar. Ik kom uit een fijn gezin met nog een jongere broer. Mijn moeder werkt in de zorg, en we hebben gemerkt dat de coronatijd zwaar was. Mijn vader werkt als software ontwikkelaar en die richting ben ik op een gegeven moment ook opgegaan.

Op een gegeven moment?

Je zou kunnen zeggen dat ik een lastige start heb gemaakt. Na de Koos Meindertsschool ging ik naar het Wellantcollege. Ik had hoger gekund, maar omdat minder goed kon rekenen stuurden ze me naar het vmbo. Bovendien vonden ze me toen altijd al een beetje anders, een dromer. Ik had dus totaal geen moeite met de opleiding. De examens deed ik even tussen mijn bijbaantje bij de Gamma door. Daarna heb ik een jaartje mbo-2 gedaan. Ook dat was nog niet echt mijn niveau. Toen ik stage liep bij de ANWB zeiden ze daar: 'je moet echt verder gaan'. Ik ben dus aan de opleiding applicatieontwikkelaar begonnen in Gouda,dat is mbo 4. Daar ben ik nu bijna mee klaar en dan zou ik, als ik wil naar het hbo kunnen. Dus ik geef nu de middelvinger aan iedereen die zegt: 'die jongen kan niks'.

Daar klinkt wel een beetje frustratie uit...

Als er steeds tegen je is gezegd dat je het niet kan, ga je dat uiteindelijk zelf geloven. Dan heb je zo'n zetje, als ik van de ANWB kreeg nodig. Het is belangrijk dat je gezien wordt. Juist omdat ik dit heb meegemaakt vind ik niemand dom. Iedereen heeft kwaliteiten. Ik begeleid zelf nu wel eens stagiaires en daar zeg ik dat ook tegen: ga je eigen ding doen. Iedereen in Nederland vindt iets van alles, maar als jij gelukkig wordt als tramchauffeur, prima. Dat is ook mooi en nuttig werk. Laat niemand je daarom minder vinden.

Jij ziet toekomst in de softwareontwikeling?

Misschien, maar hobbymatig, en voor The Rough Factory doe ik ook grafisch werk. Ik maak artworks, visuals. Dat vind ik erg leuk en misschien kan ik daar wel iets mee doen in de toekomst.

Wat is The Rough Factory?

We zijn een evenementenbureau dat zich vooral richt op hardcore en hardstyle muziek en festivals. Inmiddels zijn we met een team van tien mensen.

Dat is echt jouw muziek?

Ik heb een hele brede smaak. Ik werd van jongs af aan al 'doodgegooid' met muziek. Mijn moeder zat in bandjes met vooral eighties rock, dus daar ben ik mee opgegroeid en dat vind ik ook leuk. Rond mijn veertiende kreeg ik mijn eerste DJ-setje en ging ik zelf draaien. Dat vond ik leuk en ik wist dat ik daar wel iets mee moest doen, maar ik wist niet hoe. Het heeft toen een paar jaar stil gelegen tot ik rond mijn achttiende weer wat festivals bezocht en het weer begon te kriebelen. Ik wilde weer vies beuken. Ik ben voorzichtig weer begonnen en dat werd al snel groter. Zo won ik een DJ-contest in Vlaardingen. Maar goed, toen kwam corona en kwam alles grotendeels stil te liggen. In de zomer was er nog wel iets mogelijk en heb ik veel op verschillende party's kunnen draaien. Maar voor het overige was ik het afgelopen jaar toch vooral aangewezen op livestreams.

Ook bij The Rough Factory, neem ik aan...

Het idee begon met een maat van mij, Eltjho den Boer, we dachten aan livestreams en begonnen dat uit te bouwen. Het afgelopen jaar hebben uiteindelijk veel livestreams gedaan, we deden namelijk elke dinsdag een show. We merkten dat tijdens de lockdowns de mensen snakten naar een feestje. Dat konden we niet organiseren, maar we konden wel ervoor zorgen dat ze dan thuis een goeie livestream konden luisteren. Dan heb je toch wat. Bovendien is het voor de artiesten belangrijk dat ze in beeld blijven. Als mensen je niet zien, niet horen, dan wordt je vergeten. De artiesten benaderden we zelf en zo zijn we er in geslaagd om toch bekende namen als Dr. Rude en Sprinky binnen te halen.

Is dat zo lastig?

Dat verschilt per artiest, maar met livestreams is geen geld te verdienen, dus we kunnen geen hoge fees betalen. We doen alles uit eigen zak.

Klinkt prijzig...

Ja, maar aan de andere kant, hobby's kosten nu eenmaal geld. Modeltreinen zijn ook duur. Mensen kunnen wel doneren hoor, maar dat promoten we niet heel actief. We bieden vooral een podium en daar zijn veel artiesten blij mee. Ze kunnen contact houden met de fans en het is een prima podium om nieuwe muziek te presenteren. Bovendien stellen we de content beschikbaar zodat ze die weer via hun eigen kanalen kunnen verspreiden. Daardoor creƫren we weer veel bekendheid en bereik. We zien het dus als een goede investering.

Er komt een hoop techniek bij kijken, stel ik me zo voor...

Het was lastig om een locatie te vinden, want hardstyle wordt niet door alle poppodia geaccepteerd. Uiteindelijk hebben we in Ede wel een goede locatie gevonden en daar beschikken we over goede spullen: 4K camera's en een goede DJ-booth. Uiteraard is een goede internetverbinding essentieel.

Het lijkt me lastig om een livestream een atmosfeer van een party mee te geven...

Mensen zijn moeilijk enthousiast te krijgen voor livestreams. Dat is wel waar. Je hebt natuurlijk het voordeel dat de fans de DJ kennen en dat ze die willen horen. Maar het is inderdaad heel belangrijk om er een goede show omheen te bouwen. Daarvoor hebben we eerst goed ons huiswerk moeten doen. Bij andere livestreams meekijken en navragen; waar kijken mensen naar?

En? waar kijken mensen naar?

Meerdere camerapunten is het meest catchy. Verder willen ze graag de bewegende camera volgen. De lichtshow is belangrijk. En interactie is een extra feature. Natuurlijk wil je ook gevoel meegeven. We beginnen dus vaak met sfeerbeelden van vroegere festivals om de toon te zetten. Vervolgens komt de DJ in beeld en begint die te draaien. Tussendoor en achteraf is er dan ruimte voor een interviewtje. Zo komt de DJ dichter bij zijn publiek. En natuurlijk maken we goed gebruik van social media. Op Insta zijn we te vinden onder @theroughfactory en ikzelf als @refuzer_nick. Er is dus veel mogelijk, maar je moet hoe dan ook accepteren dat livestream geen vervanging kan zijn voor live optredens.

Maar die komen vast wel weer...

Dat hopen we wel! Alles wat we nu doen is eigenlijk toch vooral de voorbereiding voor straks, als evenementen weer kunnen. We benaderen nu al boekingskantoren voor als we straks weer helemaal los mogen.

Ook in het Westland?

Hoewel we nu vooral in de regio Gelderland actief zijn hoop ik dat we een mooie combinatie met Westland kunnen maken. Westlanders zijn wel 'hardcore maniacs'.Er gaan vaak tientallen partybussen vanuit het Westland naar een groot festival toe. En ook in Westland zelf wordt gedraaid; op de feestweken bijvoorbeeld. Wie weet kunnen we een nieuw evenement in het Westland starten.

Een ambitieus plan...

Daar is niks mis mee. Wat ik al eerder zei: ik doe mijn eigen ding en ga niet meer teveel kijken of anderen dat wel goed vinden. Wat niet betekent dat anderen me niets kunnen schelen, integendeel, dit is juist mooi om te doen omdat je er ook anderen blij mee maakt. Het geeft veel voldoening. Ik ben lang bezig geweest met 'wat wordt het met Nick?'. Toen kwam de muziek, en die gaf me een doel. Het hielp me door coronatijd heen en ik denk dat het me uiteindelijk een beter mens heeft gemaakt met een goede invloed op anderen.

Op de pijp met is naar een idee van Peter en Ton van Zeijl.