Frank Haagsma, directeur Boetzelaer: 'Ik zie alleen maar blije gezichten!'

Redactie 16-06-2021
Foto: Thierry SchutFrank Haagsma.

Woensdag 16 juni is het zover: dan wordt zwembad De Boetzelaer officieel heropend. Het is niet directeur Frank Haagsma die het lintje zal doorknippen, maar voormalig directeur Peter Wielaart. Dat is een heel bewuste keuze, vertelt Haagsma, die sinds 1 maart de scepter zwaait in het zwembad.

door Bianca Mokkenstorm

"Er kon eigenlijk maar één iemand zijn die dat lintje mag knippen, en dat is Peter. Die man heeft niet alleen direct geroepen dat er zo snel mogelijk een nieuwe Boetzelaer komt , hij heeft dat ook nog waargemaakt. Die credits gaan dus echt naar hem! Ik doe dus graag een stapje opzij."

Beleving

Wie de puinhopen van het in 2019 zo dramatisch afgebrande zwembad van nabij heeft gezien, begrijpt wat een mirakels project er in relatief korte tijd is neergezet. "Er is keihard gewerkt," beaamt Haagsma. "Je spreekt dan ook met een supertrotse directeur. Wij hebben hier met zijn allen een prachtig zwembad neergezet, dat uniek is in Nederland. Wij hebben het hier niet over een vierkante bak met meters water. De Boetzelaer is echt een beleving. Ons zwembad ziet eruit als een tropisch eiland, waar je niet alleen je sportiviteit in kwijt kunt, maar jezelf ook prettig voelt. Zwemmen moet echt léúk zijn. Dat is waar De Boetzelaer over gaat!"

Trappelen

Haagsma heeft niet bij de toegangsdeuren gestaan om de bezoekersaantallen te tellen, maar hij stelt dat het sinds de opening op 1 juni 'lekker druk' is geweest. "Eerlijk gezegd heeft corona ons indirect geholpen met een goede start," bekent de directeur. "Tussen de oplevering van het zwembad en het openen van onze deuren zaten maar 3 dagen. Zowel zwemmers als personeel stonden zó te trappelen van ongeduld, dat we niet te lang wilden wachten. Door de beperkingen die toen nog golden, konden we letterlijk nog dozen uitpakken, terwijl de eerste mensen al hun baantjes trokken in het bad. Nu de maatregelen versoepelen, merk je dat het weer steeds drukker en voller begint te worden. Maar nu zijn we er klaar voor, dus geen probleem. Al met al een prima timing zo!"

Bedankt voor de steun

De zwembaddirecteur wil graag van de gelegenheid gebruik maken om de Westlanders te bedanken voor hun ongelooflijke steun. "De saamhorigheid in het Westland was enorm. Of het nu ging om een gulle financiële donatie van een bedrijf of een kindertekening: al die blijken van medeleven waren zo belangrijk en hebben de medewerkers er echt doorheen getrokken. Iedereen weet dat het een enorme impact heeft als je huis afbrandt. Maar als je zoveel houdt van je werk, dat het voelt als thuis, dan is het bijna net zo'n ramp als je werkplek tot de bodem afbrandt. Zonder teveel in de negativiteit te blijven hangen: de brand heeft er behoorlijk ingehakt bij onze medewerkers. Maar alle attenties, financiële hulp en lieve woorden hebben die pijn zeker een beetje kunnen verzachten."

Zonnige toekomst

Waar de verzekeraar met een de schadeuitkering een belangrijke basis legde voor het herbouwen van het zwembad, zorgden de opbrengsten van de crowdfundingsactie voor 'de kersen op de taart'. Dankzij die donaties konden er speelelementen worden aangeschaft waarmee het bad nog meer sfeer kreeg. Toen de opening in zicht kwam, meldden zich spontaan nieuwe personeelsleden. "Best bijzonder met de huidige arbeidsmarkt. Maar blijkbaar willen mensen dolgraag onderdeel uitmaken van De Boetzelaer. Prachtig natuurlijk, want zo kunnen wij, samen met de bestaande personeelsleden, weer op en top bemensd in de startblokken staan." Kortom: het Monsterse zwembad gaat weer een zonnige toekomst tegemoet, en dat is af te lezen aan iedereen, vertelt Haagsma: "We zitten echt in de goede flow. Waar ik ook loop, ik zie alleen maar blije gezichten. Dat is puur genieten!"