Onrust over nieuwe route Monsterse buslijn

Redactie 11-08-2021
Foto: Harry Laming

Het plan om de bussen van EBS tijdelijk niet meer door de Hortensiastraat en de Larixlaan in Monster te laten rijden valt niet bij iedereen in goede aarde. Fractie Westland Verstandig zegt ongeveer 50 reacties van inwoners te hebben gekregen en organiseert een bijeenkomst.

Vanaf 29 augustus gaat buslijn 31 een andere route rijden. Dat is de uitkomst van het overleg tussen de gemeente, Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en vervoerder EBS. Volgens de gemeente is de routewijziging de beste manier om de trillingshinder in de Hortensiastraat en de Larixlaan tegen te gaan. "De omleiding geldt in eerste instantie voor een aantal maanden. Als blijkt dat de aanpassing inderdaad de gewenste effecten heeft, kan de omleiding definitief worden", aldus de gemeente.

De haltes Acaciastraat, Duinstraat, Taets van Amerongenstraat en Emmastraat Monster komen voor lijn 31 in deze periode te vervallen. De bus zal in plaats van bij deze haltes stoppen bij een nieuwe tijdelijke halte op de Molenweg (ter hoogte van de Madeweg), aan de Burgemeester Kampschoërstraat en aan de Vlotlaan.

Lijn 34 blijft wel door Monster rijden. Deze rijdt minder frequent (2 keer per uur). Deze lijn kan gebruikt worden door reizigers die niet naar de nieuwe haltes van lijn 31 kunnen of willen lopen/fietsen. Reizigers kunnen in de Emmastraat overstappen op lijn 31 of op lijn 456.

Vering

De nieuwe route wordt ingesteld nadat nadat bewoners van de twee straten lange tijd hebben geklaagd over overlast. De bussen van EBS zouden zwaarder zijn dan die van Connexxion, de vorige vervoerder. Het voorbijdenderen van de lijnbussen zouden trillingen en zelf schade veroorzaken. Metingen wezen uit dat trillingen binnen de normen bleven, maar vanwege de ervaren overlast heeft de gemeente toch verschillende maatregelen genomen. Zo zijn bijvoorbeeld oneffenheden uit het wegdek gehaald, werden aanpassingen aan de vering van de bus onderzocht en is bekeken of het asfalteren van de weg zou helpen. Uiteindelijk bleek dat het omleiden van de bus de beste manier was om het probleem aan te pakken.

Verkeerswethouder Pieter Varekamp: "Bewoners van deze straten hebben veel last van trillingen door de bus. We hebben met EBS bekeken hoe we dat konden verhelpen en deze omleiding kwam als beste oplossing uit de bus. Ik ben blij dat we met EBS nu deze maatregel kunnen nemen. Dat is belangrijk voor al die mensen, die straks hopelijk weer een heel stuk prettiger in hun huis wonen". Varekamp houdt nog wel een slag om de arm. "Na een paar maanden kijken we of de omleiding van bus 31 de problemen ook echt oplost, maar daar heb ik goede hoop op," aldus de wethouder.

De klos

De blijheid van de wethouder wordt niet door iedereen in Monster gedeeld. De nieuwe route levert klachten op van bewoners die het onacceptabel vinden dat sommige mensen nu meer dan een kilometer moeten lopen naar een halte. Vooral voor ouderen en mensen met een beperking zou dat niet haalbaar zijn. Ook Seniorenraad Westland heeft kritiek op de nieuwe route. Volgens Ton Ketteman van de raad zijn vooral de senioren 'de klos' van de alternatieve route. Hij ziet meer in een tussenoplossing waarbij een kleinere 20-persoonsbus de dienstverlening verzorgt.

Fractievoorzitter Duijsens van Westland Verstandig zegt meer dan 50 reacties te hebben gekregen op het nieuws. Hij organiseert een bijeenkomst over de verandering. "Westland Verstandig wil samen met de verontruste inwoners zoeken naar de beste oplossing. Natuurlijk is er begrip voor de overlastgevende situaties in onder meer de Hortensiastraat. Dat probleem moet opgelost worden. Bijkomend probleem is dat ook andere doorgaande wegen in Monster al te kampen hebben met te veel en te snel verkeer en vrachtverkeer, waar die wegen en huizen niet op berekend zijn. Daar zit dus ook geen ruimte voor alternatieven."

De fractie organiseert op 25 augustus een bijeenkomst. Aanmelden kan vooraf via info@duijsens.net.

Reageren? #PraatMeeMetHHW of

redactie.hhw@uitgeverijwestmedia.nl